Deel 22 - Levertraan en droge vissenkoppen

6 mei 2015 - Brønnøysund, Noorwegen

Vanmorgen rond half tien zijn we weer de poolcirkel overgestoken, maar nu in Zuidelijke richting.

Naar goede gewoonte ging dit weer gepaard met een ceremonie: Je kreeg een leuke "I did the Arctic" herinnerings- lepel als je er eerst een lepel levertraan mee naar binnen werkte. Ik had het nog nooit op maar ik vind het zeker niet slecht, het smaakt naar vis. Gek hee? Ik vind het wel lijken op de olie in een blik sardines of zo.

Nadat de ceremonie voltooid was, bleef er een zo goed als lege fles staan op dek. Ik en zo goed als lege flessen, dat geeft natuurlijk aanleiding tot het volledig leegmaken van die fles tot vermaak van de mede- passagiers. Omdat we dan toch al in een melige bui waren hebben we nog maar wat gespeeld met de droge vissenkoppen (stokvis) die al heel de reis op dek hangen te "drogen" in de regen. Waarschijnlijk moeten die een keer verkocht worden, ik ben wel benieuwd hoe dat smaakt eigenlijk.

Het goede weer hebben we halverwege in Kirkenes achter gelaten. Het was vandaag weer bewolkt met lichte regen. Maar het landschap is er niet minder mooi door, ik vind het zelfs authentieker voor Noorwegen dan met strakke blauwe luchten. En ik heb nu mijn balkonnetje aan de noordzijde dus in de zon zitten is er toch niet meer bij.

Het publiek aan boord is, zoals ik al eerder zei, overwegend Duits. Op sommige excursies staan drie bussen klaar met Duitstalige gidsen en één bus met een Engels- en Noorstalige gids. Ik heb zelf al mensen ontmoet en gesproken uit Nederland, Duitsland, Zwitserland, Engeland, Frankrijk, Luxemburg, Zweden, Noorwegen, Australië en Nieuw- Zeeland. Een goede talenkennis komt dus wel van pas, maar het Noors blijft nog achterwege op een paar zinnen na in het restaurant.

Qua leeftijd behoor ik hier tot de jeugd, maar dat is normaal voor een cruise- vakantie in het laagseizoen. Ach die oudjes zijn wel rustig... Maar veel blijvende contacten zal ik er niet aan over houden.

Morgen is alweer de laatste volledige dag aan boord van de mooie MS Midnatsol, met in de voormiddag weer een bezoek aan de studentenstad Trondheim. Deze keer met de bus, met daarbij ook een rondleiding in de Nidarosdomen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade