Deel 21 - Ze willen niet bijten

5 mei 2015 - Sortland, Noorwegen

Vandaag was weer een rustige vaar- dag langs mooie bergen en door smalle kanalen en passages om in de avond de Lofoten te bereiken.

Maar eerst zijn we vanmiddag aangemeerd in Stokmarknes, waar het Hurtigruten museum te vinden is met onder andere modellen van oude schepen en een volledig oud schip, de oude Finnmarken, die je kan bezoeken. Als Hurtigruten passagier is dit nog gratis ook. Het is mooi om te zien hoe het comfort van de hutten in al die jaren verbeterd is, van een houten bak als bed en een wastafeltje naar de suite die ik nu heb is een hele stap.

Spijtig dat we daar maar een uurtje hadden want deze maatschappij heeft een hele rijke geschiedenis!

Vervolgens zijn we door de nauwe Raftsundet passage via de Trollfjord gevaren. In de fjord mag helaas nog niet gevaren worden wegens lawinegevaar maar het uitzicht was nu ook al spectaculair.

Vanavond, voor het diner, zijn we aangekomen in Svolvær waar ik heb meegedaan aan een excursie op een kleine vissersboot. Onze groep had in totaal een vijftal vissen maar bij mij wilden ze niet bijten. Gelukkig stond er wel vis op het menu vanavond.

Nu steken we een open zee passage over naar het Noorse vasteland om morgen weer in omgekeerde richting de poolcirkel te passeren.